به گزارش راهبرد معاصر پس از شیوع کرونا و تعطیلی های مستمر مراکز معاینه فنی شهروندان تهرانی درخواست افزایش ساعت کاری مراکز معاینه فنی تهران را کردند و بنابر همین درخواست ساعت کاری مراکز معاینه فنی به در خواست شهروندان افزایش یافت. ساعت کاری مراکز معاینه فنی پایتخت یک ساعت افزایش یافت.
شهروندان میتوانند برای اطلاع از آخرین وضعیت فعالیت مراکز به سایت ستاد معاینه فنی خودروهای تهران inspection.tehran.ir مراجعه و یا با سامانه پاسخگو ۹۶۰۰۶۰۰۰ در وقت اداری تماس حاصل کنند.
ساعت کاری مراکز معاینه فنی تهران پیش از این از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۶ بود که تا ساعت ۱۷ افزایش یافته است.
جهت رعایت دستورالعملهای ستاد ملی مقابله با کرونا و پروتکلهای بهداشتی، استفاده از ماسک در همه مراکز معاینه فنی الزامی است.
از مراجعین درخواست میشود ضمن رعایت همه پروتکلهای بهداشتی در خصوص استفاده از ماسک و رعایت فاصلهگذاری اجتماعی قبل از آزمون خودرو جهت گردش جریان هوا در داخل خودرو همه شیشههای آن را باز بگذارند.
به گزارش ایرنا، شهر تهران از بضاعت ۵۶ خط معاینه فنی مختص خودروهای سبک در ۱۷ مرکز معاینه فنی ثابت و ۸ واحد سیار تک خطه و همچنین ۳ مرکز معاینه فنی تک خطه مختص خودروهای سنگین برخوردار است.
افزایش 27 درصدی بهای خدمات معاینه فنی
سعید قیصر درباره افزایش نرخ معاینه فنی در کشور گفت: در کشور به ازای ۱۴ میلیون خودروی مشمول دریافت معاینه، ۶۳۰ مرکز معاینه فنی خودروهای سبک داریم که با ۸۰۵ خط فعالیت میکنند.
وی تصریح کرد: هر ساله باید نرخ ارائه معاینه فنی خودروها تغییر یابد، اما حدود دو سال این تغییر انجام نشده و هزینه معاینه فنی و ارائه خدمات ۳۷ هزار تومان بود و به دلایلی مانند اینکه تجهیزات این مراکز وارداتی است و نگهداری آنها و همچنین تامین نیروی انسانی مورد نیاز و برخی اوقات اجاره این مراکز در سایه تورمهای موجود در بازار و تحریم ها موجب شد بر این مراکز نیز اثر گذاشته و هزینه های مضاعفی به مراکز معاینه فنی وارد شود، از این امسال هزینه های سالانه استهلاک، تجهیزات، اجاره و... را آنالیز کردیم و به عددی رسیدیم که از آسیب این صنعت جلوگیری کند.
مدیریت امور اجرایی معاینه فنی خودروهای سبک کشور افزود: هیات وزیران در جلسه ۱۶ آذر ۱۳۹۹ به پیشنهاد مشترک وزارت خانههای کشور و راه و شهرسازی، بهای خدمات صدور گواهی معاینه فنی وسایل نقلیه را تعیین کرد.
وی اظهار داشت: بهای خدمات معاینه فنی حدود ۲۷ درصد افزایش یافته که بزودی ابلاغ و در مراکز معاینه فنی سراسر کشور به مرحله اجرا درخواهد آمد.
قیصر گفت: موضوع کاهش آلایندگی و اخذ معاینه فنی برای خودروها یک اصل است و باید از سوی رانندگان و صاحبان خودروها رعایت شود.
مدیریت امور اجرایی معاینه فنی خودروهای کشور به مردم و مالکان خودرو ها توصیه کرد، به مراکز معاینه فنی خودرو اطمینان داشته باشند و به منظور حفاظت از محیط زیست و حفظ سلامتی شهروندان برای اطمینان از میزان آلایندگی و ایمنی خودروهای خود با پرداخت هزینه اندکی به این مراکز مراجعه کنند.
نرخ معاینه فنی خودروهای سبک ۴۷ هزار تومان شد
حسین مقدم روز پنجشنبه به ایرنا توضیح داد: این افزایش نرخ معاینه براساس مصوبه دولت در سامانه سیمفا وزارت کشور از امروز ۲۷ اذرماه به صورت سراسری در کل مراکز معاینه فنی کشور اعمال و مراکز تهران نیز براساس قیمت جدید فعالیت می کنند.
وی ادامه داد: همچنین هزینه آزمون در مراجعه مجدد با ۲ هزار تومان افزایش به ۱۰ هزار تومان رسید.
مقدم در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به رایگان شدن هزینه مراجعه اول تاکسی ها در مراکز معاینه شهر تهران در ۲۶ اذرماه به مناسبت روز حمل و نقل گفت: هزار و ۳۱ دستگاه تاکسی در این روز به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده و در مقایسه با مراجعات تاکسی در روزهای قبل رشد ۱۰ برابری داشتیم.
وی افزود: حدود ۶۰ درصد از این خودروها بدون نقص فنی بوده و در بار اول مراجعه موفق به اخذ معاینه فنی شدند.
به گزارش ایرنا، شهر تهران از بضاعت ۵۶ خط معاینه فنی مختص خودروهای سبک در ۱۷ مرکز معاینه فنی ثابت و ۸ واحد سیار تک خطه و همچنین ۳ مرکز معاینه فنی تک خطه مختص خودروهای سنگین برخوردار است.
یک سوم خودروها در تهران موفق به دریافت معاینه فنی برتر شدند
«حسین شهیدزاده» روز دوشنبه افزود: در حالی کمتر از ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو در تهران معاینه فنی برتر گرفتند که ۹۰ درصد خودروهای تهران انژکتوری هستند و قاعدتاً همه آنها باید بتوانند معاینه فنی دریافت کنند.
وی با بیان اینکه سال گذشته تنها حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو به مراکز معاینه فنی تهران مراجعه کردند و انبوه خودروهایی که معاینه فنی خود را از این مراکز نگرفتند، احتمالاً به مراکزی در خارج از تهران مراجعه کردهاند که شرایط سهلگیرانهای دارند، تصریح کرد: خودروهای شخصی از مهمترین عوامل آلودگی هوای تهران هستند.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ادامه داد: وقتی انبوه خودروها موفق به اخذ معاینه فنی نمیشوند، این به معنای آن است که سیستم پالایش آنها درست کار نمیکند و آلودگی وارد شهر میکنند.
وی در این باره افزود: به جز ۱۰۰ دستگاه اتوبوس و مینیبوسی که هفته گذشته از سوی شهرداری تهران به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه شد، چند سال است که اتوبوس دیگری به تهران اضافه نشده است.
شهیدزاده با اشاره به اینکه قبلاً ۸۲ و نیم درصد هزینه خرید اتوبوسها را دولت و ۱۷ و نیم درصد را نیز شهرداریها پرداخت میکردند اما مدتی است که به این شکل عمل نمیشود، اظهار کرد: اگر خودروهای شخصی به اندازه کافی سالم نباشند، آلودگی تولید میکنند و این آلودگی در شرایط موجود در افزایش تلفات ناشی از کرونا مؤثر است.
وی خاطر نشان کرد: ناوگان حمل و نقل عمومی، جایگزین مناسبی برای وسایل نقلیه شخصی است اما توسعه ناوگان همگانی در کوتاهمدت به خاطر هزینههای بسیار زیادی که دارد، ممکن نیست.
مدیر اجرایی معاینه فنی خودروهای سبک کشور گفت: خودروهای بدون معاینه فنی در مناطق قرمز و نارنجی در ادامه اجرای طرح منع تردد جریمه نمیشوند.
قیصر تاکید کرد: با توجه به اینکه محدویت تردد در مناطق قرمز و نارنجی را داریم ضرورتی برای مراجعه مردم و دارندگان وسایل نقلیه برای اخذ معاینه فنی خودرو وجود ندارد و مردم اطمینان داشته باشند طوری دوربین ها کارسازی شده که جریمه ازبابت نداشتن معاینه فنی برای آنها صادر نشود.